Практичний психолог

Філяк Дмитро Васильович

Посада: Практичний психолог Ізюмської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 6 Ізюмської міської ради Харківської області

Електронна пошта: filyakdmitriy@ukr.net

Педагогічне кредо: "Все можливо, на неможливе просто потрібно більше часу!"

Тема над якою працює практичний психолог: «Забезпечення сприятливої психологічної атмосфери для адаптації учнів до шкільного навчання в умовах нової української школи».

 

Основні завдання практичного психолога:

  1. Забезпечення якісного психологічного супроводу процесу навчання учнів. Зокрема, здійснення діагностики готовності дітей до навчання у школі, при переході із молодшої школи в середню та їх адаптація. Виявлення та розвиток обдарувань дітей, на основі цього підбір методик задля психологічного супроводу процесу профілізації та особистісна орієнтованої професійної орієнтації.
  2. Методичне і практичне забезпечення корекційно-розвивальної та реабілітаційної роботи. Зокрема, діагностика особистісного розвитку, ціннісних орієнтацій та соціального статусу учнів; виявлення вад та проблем соціального розвитку дитини; розробка і психологічне забезпечення розвивально - корекційної та реабілітаційної роботи з учнями.
  3. Орієнтація роботи на соціально - психологічну профілактику негативних явищ в учнівському середовищі, превентивну освіту, профілактику девіантної та ризикованої поведінки підлітків (профілактика наркоманії, алкоголізму. Поширення ВІЛ/СНІДу та хвороб, що передаються статевим шляхом, бродяжництва, безпритульності, насильства, незаконних форм дитячої праці тощо).
  4. Здійснення соціально - психологічної реабілітації учнів, які зазнали різних форм насильства, були втягнуті у протиправні дії, наркоманію, незаконні види праці; які з тих чи інших причин не відвідують школу, підпали під вплив псевдорелігійних культів, знаходяться у скрутному життєвому становищі тощо.

 

Чинні нормативні документи:

  1. Конституція України.
  2. Конвенція ООН про права дитини (редакція зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 генеральної Асамблеї ООН від 21.12.1995).
  3. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145 –VIII.
  4. Закон України «Про загальну середню освіту».
  5. Наказ МОН від 22.05.2018 № 509 «Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України».

Графік роботи: практичного психолога з часом проведення онлайн консультацій:

Дні тижня

Інтервали робочого часу

Понеділок

08:00-12:00

Вівторок

12:30-16:30

Середа

8.00-12:00

Четвер

12:30-16:30

П’ятниця

8.00-12:00

Графік онлайн консультацій:

Дні тижня

Час для онлайн консультацій

Понеділок

10:00-11:30

Вівторок

13:30-14:30

Середа

11:00-12:00

Четвер

12:30-13:30

П’ятниця

11:00-12:00

 

Що робить практичний психолог у ЗО:

Основні напрями роботи

  • Робота з дітьми (адаптація до умов навчального закладу та особливостей навчально-виховного процесу в модульній системі освіти; вивчення психологічних особливостей дитини/колективу; корекція та розвиток індивідуально-психологічних особливостей; профілактика та подолання асоціальних проявів в поведінці дітей, негативних явищ в учнівському середовищі; формування життєвої компетентності, здорового способу життя).
  • Робота з педагогічними працівниками (психологічна просвіта/консультування з актуальних питань навчально-виховного процесу, особистісної сфери; психологічний супровід функціонування дитячого/педагогічного колективу на різних етапах його існування; вивчення особливостей педагогічної діяльності; технології психологічного супроводу педагогів під час атестації).
  • Робота з батьками (психологічна просвіта/консультування з питань розвитку та особливостей особистості у різних вікових періодах; вивчення особливостей умов сімейного виховання, мікроклімату).

2. Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти.

3. Психологічний супровід профільного, допрофільного навчання та випускників під час зовнішнього незалежного оцінювання.

4. Психологізація навчання та технології створення комфортного освітнього середовища в навчальному закладі.

Висвітлення роботи в дистанційному режимі:

В період карантину з 13.03.2020 по 22.05.2020 року практичним психологом досить активно використовувались інноваційні технології роботи зі здобувачами освіти, батьками та педагогічним колективом школи. Практичним психологом проводилась робота з просвіти та профілактики всіх учасників освітнього процесу у вигляді різноманітних вебінарів на платформі «Zoom». Також практичним психологом в телефонному режимі та за допомогою мессенджера «Viber» проводились консультації з питань, які найбільше турбують здобувачів освіти, батьків та педагогічний колектив. школи.

Розміщення номерів Національної гарячої лінії з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації: 0800 500 335 (безкоштовно зі стаціонарних) або 116 123 (безкоштовно з мобільних)

Розміщення номерів Національної дитячої гарячої лінії: консультації в телефонному та онлайн-режимах в будні дні з 12.00 до 20.00, короткий номер 116 111 (безкоштовно з мобільних телефонів), 0800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів).

Питання, з якими часто звертаються до практичного психолога.

Як допомогти дитині адаптуватися до школи?

Перші 2-3 тижні особливо важкі для дитини. І наслідком цього є головні болі, порушення сну, зниження апетиту тощо. Отже, дорогі батьки, варто бути особливо уважними до дитини в період адаптації. Якщо ви знаєте, що ваш малюк складно пристосовується до нових умов, то обов’язково візьміть відпустку на пару тижнів. Тоді й адаптація минатиме значно легше: ви зможете раніше забирати дитину після уроків, не залишаючи її у групі продовженого дня і матимете час поговорити з нею про те, що сьогодні було в школі. Спочатку вам доведеться робити з першокласником уроки, а це дуже важливо, адже навчити дитину самоорганізації просто необхідно. Якщо вам не потрібно поспішати на роботу, то ви зможете спочатку щодня спілкуватися із учителькою. Чому це важливо? По-перше, тому що вчителька, відчуваючи зацікавленість батьків, краще ставитиметься до дитини. Та й розв’язати більшість проблем тоді вдасться по гарячих слідах, тобто швидко.

 

Як допомогти учням адаптуватися до 5-го класу?

1. Надихніть дитину на розповідь про свої шкільні справи. Кожного тижня вибирайте час, вільний від домашніх справ, та уважно розмовляємо з дитиною про школу. Запам’ятовуйте окремі імена, події та деталі, які дитина сповіщає вам, використовуйте їх у подальшому для того, щоб розпочати подібні бесіди про школу. Обов’язково запитуйте вашу дитину про його однокласників, справи у класі, шкільні предмети, педагогів.

 

2. Регулярно розмовляйте з учителями вашої дитини про її успішність, поведінку та взаємостосунки з іншими дітьми. Навіть якщо немає особливих причин для занепокоєння, консультуйтеся з учителем вашої дитини не рідше, ніж раз у два місяці. Під час бесіди виразіть своє прагнення покращити шкільне життя дитини. Якщо між вами та вчителем виникають серйозні розбіжності, докладіть усіх зусиль, щоб мирно розв’язати їх, навіть якщо доведеться спілкуватися для цього з директором школи. Інакше ви можете випадково поставити дитину у незручне положення вибору між відданістю вам і повагою до свого вчителя.

 

3. Не пов’язуйте оцінки за успішність дитини зі своєю системою покарань та заохочень. Знайте програму та особливості школи, де навчається ваша дитина. Вам необхідно знати, яке шкільне життя вашої дитини, та бути впевненим, що вона отримує гарну освіту. Відвідуйте всі заходи та зустрічі, які організують для батьків, використовуйте будь-які можливості, щоб дізнатись, як ваша дитина навчається та як її навчають.

 

4. Допомагайте дитині виконувати домашні завдання, але не робіть їх самі. Встановіть разом із дитиною спеціальний час, коли слід виконувати домашні завдання, і слідкуйте за виконанням цих установок. Це допоможе вам сформувати хороші звички до навчання. Продемонструйте свій інтерес до цих завдань та впевніться, що в дитини є все необхідне, щоб виконати їх найкращим чином. Але якщо дитина звертається до вас із питаннями, пов’язаними з домашніми завданнями, допоможіть їй знайти відповіді самостійно, а не підказуйте їх.

 

5. Допоможіть дитині відчути інтерес до того, що викладають у школі. З’ясуйте, що взагалі цікавить вашу дитину, а потім встановіть зв’язок між її інтересами та предметами, які вивчають у школі. Наприклад: любить фільми - купіть книгу, по якій поставлений фільм, так виникне любов до читання; любить гратися – купуйте довідники, так виникне прагнення дізнаватись про що-небудь нове. Шукайте будь-які можливості, щоб дитина могла застосувати свої знання, отримані в школі, у домашній діяльності.

 

6. Особливі зусилля прикладайте для того, щоб підтримати спокійну та стабільну атмосферу в домі, коли у шкільному житті дитини відбуваються зміни.

 

Що робити батькам, якщо дитина переживає стрес?

Створіть вдома спокійну атмосферу, щоб дитина почувалась там затишно та в безпеці. Підтримуйте з дитиною довірливі стосунки, проводьте більше часу разом (чи то спільні прогулянки, чи спільне виконання домашніх справ), проявляйте свою любов обіймами і поцілунками. Будьте доступні для дитини. Знайдіть час, щоб вислухати і поговорити з малюком, висловити свою підтримку, при цьому не відволікайтесь на сторонні справи. Корисно дещо сповільнити темп життя дитини: відмовитись від відвідування шумних місць, розважальних заходів, нових яскравих вражень; натомість потрібно забезпечити чіткий, прогнозований розпорядок дня з дотриманням режиму. Використовуйте творчі прийоми: малюйте з дитиною фарбами чи восковими олівцями; ліпіть з глини чи пластиліном; співайте улюблені пісні і танцюйте; складіть спільно казку (головним героєм казки може бути улюблений казковий чи мультиплікаційний персонаж дитини, з яким вона легше іденти­фікуватиме себе; труднощі можна зобразити у ролі дракона чи злого чарівни